Setényi ezt követően rámutatott: minél rugalmasabb a tanterv, annál inkább növekednek az iskolák közötti minőségi különbségek. Ha van kánon, a társadalomban is értjük egymást.
Nahalka szerint ez nincs így, mondván, kutatások igazolják, nem csökkenti az esélyeket, ha nincs kánon, hiszen a személyre szabottság éppen hogy segíti az előrejutást a diákok körében. Megjegyezte, a kánon, némi erőszakossággal párosulva, a jobban szituált társadalmi rétegeknek jobb, ők viselik el jobban, míg a hátrányosabb helyzetűek nehezebben alkalmazkodnak az egységességhez.
A poroszos módszer túl sokat fektet a tudásátadásra, keveset foglalkozik a visszajelzésekkel, nem személyes – fűzte hozzá Ercse, aki szerint akinél a hatalom, az szelektál a művészek és művek között, így a kánon folyton változik, de így nem a közösséget „képviseli”.
Constantinovits: „A kánon közösséget alkot, jó esetben annak elsajátítása a mindennapi életben is hasznosítható mintákat ad át. Egy diákom ugyanakkor egyszer felvetette: a mondatelemzési szintek elsajátítása nem kell a start up-alapításhoz vagy a csajozáshoz.”
Setényi új szempontot felvetve hangsúlyozta, egyre inkább számít a gyermeki kedély, a kötelező olvasmány azért nem jó nekik, mert nem okoz élvezetet. Ami nem baj. Ettől még hasznos, fontos dolog, munka és gyakorlás kell, később az élvezet is beköszönthet.
„Nem jó, ha a gyermeki kedély határozza meg az oktatásirányítást. Később a gyermek az életben sem tud majd megoldani olyan problémákat, amiket nem szeret, a munkaerő piacon biztosan gondjai lesznek. Olyan dolgokat is meg kell „kóstolni”, amik elsőre nem megnyerők. A felnőtté váláshoz kell, hogy ezzel szembesüljön a következő generáció” – magyarázta.
Nahalka erre elmondta, szerinte nem jogos ez a kritika a konstruktivista irányzattal szemben, hiszen az nem csak „felfedeztetni” akar a fiatalokkal. Igenis épít a tudásalapra, csak azt mondja, a gyermeknek is részt kell vennie az irányítási folyamatban.